torsdag 10 december 2015

Gå av skänkeln

Veckans i lektion för tränare är avslutad. Instruktören börjar varje lektion med att rida själv och försöker "sätta" en del saker som jag sen får öva vidare på. Vi fortsatte på temat "flytta undan för skänkeln" eftersom Gant fått för sig att innerskänkel kan man skita i och göra som man själv vill. Jag ogillar hjälpmedel, som sporrar t.ex. Har ridit med en-centimeters kulsporrar hittills men nu åkte det på något som i mina ögon liknade mordvapen. Eller iallafall rejäla tortyrredskap. Kan ju avslöja att det var helt vanliga 2-cm sporrar...
Efter att ha ridit Gant med de så insåg jag ganska snabbt att hans inlärning blir SÅ mycket bättre om jag kan vara tydlig när det behövs.
Det var stor skillnad på Gant redan sen förra veckans lektion. Han visade ingen tendens alls till att lägga sig inåt i galoppen i höger varv. Vänster varv är lite knepigare men skillnaden var STOR.

Tänk vad det kan ge att ta hjälp när man kör fast. Jag hade tidigare en tanke på att lämna iväg Gant på tillridning men vi måste ju utvecklas tillsammans. Får jag tillbaka en välriden och utbildad häst blir det snabbt pannkaka om jag inte kan hålla samma nivå. Så just nu funderar jag på ett upplägg med nuvarande tränare som går ut på lektion 1-2 dgr i veckan med det upplägg vi haft nu. Att hon inleder ridpasset och känner av honom och ser vad vi behöver jobba vidare med. Sen hoppar jag upp och rider enligt hennes instruktioner. Det har fungerat superbra hittills att jag först får möjlighet att studera hennes hjälper vid olika situationer och sen får testa själv.

Vi tränar också mycket på framåtbjudningen. Gant kan ibland bli stark och het men han saknar ändå framåtbjudning. Så fort det blir minsta jobbigt vill han bryta av. En första klassens latmask kan man tro. Men nej, inte ens den här gången går vi ryttare fria. Vi har omedvetet skapat det beteendet genom att inte vara konsekventa i ridningen. Är det trav så är det tills annan signal ges. Man får inte ge sig. Under lektionen fick jag kämpa med hela kroppen ibland när han absolut ville bryta av till skritt. Det var verkligen SJUKT jobbigt och jag var svettig som tusan när lektionen äntligen var över ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar