onsdag 30 december 2015

Snösulor. Inte check.

Haha, det är verkligen samma visa varje år! Gant skoddes i lördags eftersom herrn lyckats dra av sig två skor, då var det ingen snö i sikte och jag hade tydligen ingen koll alls på väderprognosen. Dagen efter kom snön såklart. Eftersom det försvann en del hovmaterial när pjucken rök känns det inte helt aktuellt att dra av och spika i skorna igen redan nu. Hej då, uteritter. Suck...

Efter minusgraderna som varit ska det bli plus. Det innebär snorhalt på sina håll och broddar ska på. Ännu mera suck. Ni vet kanske hur kul det är att brodda upp skor som suttit på ett tag. Först ska minihålen rensas från grus och sten. När man äntligen gjort det måste gängan fixas med gängtappen. Sen ska brodden dit. En stor eloge till Gant som hade tillräckligt mycket tålamod att låta mig ta min tid och stå ut med mina svordomar. Igår åkte 8 brodd i, sen var föregående års lager tömt och inhandling av nya stod på schemat. Idag åkte resterande 8 på och nu är det klart. Fattas bara sulor :(.

Men kan man inte rida ut får man syssla med annat. Vi passade på att löshoppa i förrgår och Gant taggade till lite väl mycket. När han väl insåg att det var jättekul började han bralla rejält och var en stor del av tiden i luften. Mellan hopprundorna. När han väl hittade sin bjudning flög han över hindrena, han var jätteduktig!

Igår blev det dressyrträning och Gant bjöd på en överraskning i form av en gudomligt sansad och fin trav. När galoppen kom på tapeten tyckte Gant att det var dags för bus. Han körde gladeligen ner skallen mellan benen och sparkade sen bakut. Jätteroligt, tyckte han. Inte jag. Gant är som tur är lätt att få stopp på så det gick inte särskilt långt.

Däremot gjorde jag ju helt fel. När han brallar  (och man ändå känner att man har någon form av kontroll) borde jag driva på istället för att stanna honom. Jag hoppas att jag kan göra det nästa gång det händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar