tisdag 16 februari 2016

Beräkna foderstat

Redan nu funderar jag över hur jag ska bygga foderstaten för Gant efter flytten till nytt stall. Inväntar såklart analysen på hö/hösilage som gjorts men har fått en hint om värdena vilket gör att funderingarna drar igång.  Någonstans känner jag "back to basics" och med det menar jag att jag vill undvika kraftfoder så långt det är möjligt. Och varför vill jag det? Marknaden svämmar över av diverse tillskott till höger och vänster men är det verkligen nödvändigt? Kan man få ihop en fullgod foderstat utan 3000 olika små burkar med tillskott tycker jag att det verkar vettigare.
Trångsynt? Ja, kanske det, men å andra sidan kör jag tillskott av hackad lusern idag då vallfodret har lågt proteininnehåll. Vallfodret styr i min värld.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar