fredag 5 februari 2016

Från pinsamt till grymt!

Igår var en sån där dag man bara vill glömma. Började värma upp Gant som gick fint i skritten. Traven var näst på tur och då kom ett av stona in i ridhuset. Hon är inte ny på något sätt och de "känner" varandra ganska väl sen tidigare. Gant slängtravade med skallen i två lägen. Antingen glodde han efter stoet eller letade stjärnbilder i ridhustaket.  Jag gjorde det mesta i min makt för att få honom lösgjord men inget hjälpte. När sedan ytterligare en häst, okänd som for runt som en vettvilling i longeringen, äntrade banan var det liksom kört.

Gant kastade sig hela tiden in mot mitten av ridhuset på långsidorna, omöjlig att ens styra. Och så kom den där känslan. Jag kan inte rida min häst, kan man inte få pållen att ens hålla sig på fyrkantsspåret kan man ju lika gärna kasta in handduken. Eller hur? Hur värdelös får man bli?

Men någonstans tar envisheten över för mig. Gant har roat sig en tid med att försöka kasta sig in mot mitten och nu jädrar får det vara slut! Och skallen i taket med sänkt rygg bidrar ju inte ett dugg till att bygga de muskler han behöver. Dags att byta taktik alltså.

Jag gillar verkligen inte att använda vare sig hjälptyglar eller spö. Dock får jag inse att en hjälptygel av typen "gummisnodd" som inte på något sätt låser hästen faktiskt KAN vara en hjälp att visa Gant vägen till en ganska nice form.
Efter dagens uppvärmning åkte den på och han fick arbeta i trav med den. Den var såpass löst inspänd att när han gick i önskad form (strax framför lod) var slapp.  Han kom igång riktigt fint med bakbenen och arbetade bra med överlinjen.  Däremot försvann knappast hans vilja att dra in till mitten och det är här dressyrspöet kommer in i bilden. Varje gång han visade minsta lilla tecken på att dra in så petade jag till honom lätt med spöet på baken. Gant är en känslig individ så det räcker med att bara låta det snudda vid honom för att han ska tänka till. Efter några varv trillade poletten ner totalt och resten av ridpasset höll han sig på spåret. Han tänkte vända in ett par gånger men då räckte en förhållning på ytter tygeln och ett "nej".

Hjälptyglar åkte av för att det var dags för galopp och då vill vi inte ha honom inspänd. Gant fortsatte trava på i fin form även fast hjälptyglarna var bortplockade. I galoppen skötte han sig nu exemplariskt. Inte en tillstymmelse till backut-sparkar eller bockningar och han valde själv att behålla sin fina form!

Ser fram emot morgondagens träning 😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar