tisdag 14 juni 2016

En bastard på tävlingsbanorna?

Just precis. En bastard på tävlingsbanorna kommer ni nog få se framöver. Gant har utvecklats så himla mycket de senaste veckorna. Saker börjar falla på plats 😊.

Ni kanske kommer ihåg att jag inte har mycket till övers för inspänningstyglar men även jag har fått inse att de faktiskt kan behövas ibland för att visa hästen rätt. En del hävdar att det enbart beror på okunskap hos ryttaren om man inte lyckas få hästen att gå i en bra form. Kanske är det så och då kan jag villigt erkänna min okunskap. Gant (snart före detta stjärnkikare) har nu fått gå en period med elastisk inspänning och gissa om det börjat göra skillnad!

Idag körde vi ett helt träningspass utan inspänning och under ungefär hälften av tiden sökte han sig framåt och nedåt av egen vilja. Så skönt att det fungerar! En häst som går med sänkt rygg och höjt huvud kommer troligen inte hålla särskilt länge, jag tycker inte att det heller är schysst mot hästen. Så av två onda ting väljer jag att under en period rida med inspänning.

I lördags vart det dressyrlektion för mig och Gant, den som säger att rida inte är jobbigt har ingen aning...Jag var helt slut, svetten lackade och ett par dagar efter hade jag en satans träningsvärk 😣. Tur för mig att lillmatte finns! Jag vägrade rida i söndags (pga smärta i benen...) så det passade ju fantastiskt bra att hon ville rida. Hon körde på med övning av LC1-programmet och de satte galoppvolterna jättefint!

Så som sagt, till hösten kommer vi nog ge oss ut på tävling 😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar