torsdag 2 juni 2016

Nosrem- bra eller dålig?

Fick tipset att dra på en nosrem (eller snokrem, om man vill säga det) till Gant för att få bettet att ligga mer still. Den som tipsade om det står högt i kurs hos mig men att ens fundera på att använda det fick mig att gå i taket.

Som ni kanske vet är jag emot all "onödig" utrustning. Jag kan till exempel inte förstå hur man kan stoppa in 2 (!) bett, som i kandar, i hästens mun. Den är inte anatomiskt anpassad till att ha 1. Men jag dömer ingen och respekterar att fler av de jag ser upp till rider på det. Det är deras val men här kommer det aldrig komma på tal, såvida inte Gant visar sig vara en bett-fetechist som älskar att ha munnen full av metall 😉

Men nu ska det handla om den älskade och lika hatade nosremmen. För ett antal år sen hade ingen någon aning om att den skulle slå igenom  stort. Titta på alla träns som säljs idag, över 90 % verkar vara utrustade med den oumbärliga nosremmen.  Och kanske är den oumbärlig? Kanske är det så att om Gant får en sån på tränset så går han plötsligt mycket bättre? Eller så är det så att han faktiskt kanske "behöver" en sån. Eller jag...

För mig är det viktigt att hästen kan gapa/gäspa om den behöver det och därför har jag raskt monterat bort nosremmarna om det funnits på de träns jag köpt. Dessutom har vän av frihet tagit av nosgrimma på ett av tränset. Det andra har fått behålla sin mer för att det är ett krav på tävling, dock har jag den så lös att jag lätt får in 4 fingrar på nosryggen😁

Jag är långt ifrån expert, både vad gäller hästens anatomi och ridning på den nivå där kandar underligt nog är krav. Att jag kan ha fel är jag helt hemma med.

Men jag vill veta. Varför används nosremmen och varför måste man ha kandar i de högre klasserna? Dressyr handlar ju om lydnad, för mig krockar det här ganska duktigt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar