onsdag 15 februari 2017

Debut i dressyren

Debutdags i dressyren
Vi kämpar på och målet är inställt på en debut i pay and ride LB:1 i mitten av mars.
Sen vi flyttade och Gant fått en underbar hagkompis har skadorna minimeras och vi har kunnat koncentrera oss på utveckling. Den går i och för sig upp och ner ändå, men nu utan långa avbrott för rehabilitering vilket är oerhört skönt.

Uppsidan är att Gant vill. Han är nyfiken på allt (älskar att leka med den traditionella sopborsten a la häxkvast så fort jag kommer farande med den) och samma sak i ridningen. När han väl fattade grejen med framdelsvändning räckte det med att göra halt så ville han visa att " jag kan", "jag fattar matte😊" och så gjorde han det utan att jag egentligen ville. Så - nyfiken och läraktig i all ära. Men.

Gant är inte helt lätthanterad och beter sig ibland som en första klassens tonåring. Han är go och gullig men jädrar vilken hårdhudad rebell det bor under ytan. Det ifrågasätts och suras när något inte passar.

Nu har han kommit på att när det blir krav i ridningen kan man knäppa av i nacken, gå på bogarna och då har inte någon av mattarna en chans. Jättekul. Vi har försökt med tränare, med korta och uppresande tygeltag, med olika bett, olika nosgrimmor och utan, samt allt däremellan.  Körde till och med "dadde-sits" för att få en reaktion. Inte heller det hjälpte i galoppen där problemen är som störst. Det enda det resulterade i var att ridskole-eleverna på andra hälften av ridhuset tittade förundrat. De undrade nog vad i h-vete vi höll på med 😁.

Trots problem så går det ändå sakta men säkert framåt. Nu känns det som att det är dags att starta en träningstävling i form av pay and ride. Jag blev utmanad av min vän och tillika dressyrproffs  (Grand Prixnivå...). "Startar du så startar jag" Jättekul. Jag är tävlingsmänniska och tog genast till mig utmaningen. Vi kommer inte starta samma klass eftersom vi då vore dödsdömda...Jag ville ändå fega och köra LC:1 men se det gick inte för sig för. Nä, LB:1 ska vi väl för tusan klara av ändå. Min vän tänker LA:1  och det kan tydligen bli utmaning nog trots en hög nivå på ekipaget. Det är ju kort-bana😂. Jag är JÄTTEGLAD att det är kortbana!

Men vi är inte anmälda än. Måste ju se hur det går med Gants nya ticks; att knäppa av...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar