torsdag 23 februari 2017

Fortsatt arbete efter tillridning

Ridpassen efter tillridningslektionen.

Så hur gick det? Jag hade halvhöga förväntningar när jag satt upp i söndags efter lördagens lektion. Hur svårt kan det vara? Efter en god stunds arbete i traven så lossnade det faktiskt och Gant gick som en klocka. Mjuk och fin med en bra bjudning och bakben som pendlade på med god aktivitet. Han var underbar att rida!

Måndagen gick i lillmattes tecken så jag var ens inte upp till stallet. Hon red och det gick bra, Gant hade lyckats samla sig fint i traven.

I tisdags blev det till att dela, lillmatte och jag red ca 30 min i var.  Jag hoppade upp som tvåa och då var Gant ordentligt framriden så det var bara att börja jobba. Det blev lite skolor men mest koncentration på trav och att hitta bjudningen. Inga större problem här heller men Gant behöver fortfarande påminnas om att det är framåt vi ska. Han har en förkärlek till att vilja bryta av när det blir jobbigt.

Idag var det riktigt, riktigt bra. Gant fattar vinken med bjudningen med finare och finare hjälper. Idag behövde jag bara påminna honom genom att klämma lite lätt med övre delen av skänkeln så tog det fart igen. Han gick i fin form och samlade sig bra i traven. I galoppen surade han lite till en början men då får man inte ge sig. Är det galopp så är det.

Annars är galoppen inte i fokus just nu utan vi arbetar med att stärka upp traven ordentligt innan vi ställer högre krav på form och samling i galopp. Så jädra kul när det går framåt och händer grejer i utvecklingen😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar