måndag 18 juli 2016

Kärt återseende och tandkontroll

Många timmar blev det i stallet idag, från 11 till 18 😨.
Dagen började med ett ridpass på bettlöst och Gant hade ingen lust att arbeta ordentligt idag utan var mest fokuserad på att han och lillmatte skulle ha kul istället för att träna så det fick bli så.

Sen kom Gants långväga husse från det att han stod i akuthemmet på besök. Ett kärt återseende!

Tandkontrollen var näst på tur. Jag hade förberett mig på det värsta eftersom Gant börjat tugga på bettet men så fel jag hade! Veterinären gav hans mun högsta betyg, fanns ingenting att anmärka på och inget i munhålan som kan förklara tuggandet. Den enda teorin hon hade var att han under en period ridits på gummisnodd och att det kan ha stressat honom att börja tugga. Skönt att allt var bra 😊 och gummisnodden åker härmed i soptunnan!

Medan Gant stod i boxen halvt medvetslös skulle vi kolla hur betten låg i munnen så jag tränsade på med det tredelade och det låg bra. Sen åkte det raka bettet in och även det låg bra, jag blev däremot uppmärksammad på att jag borde gå ner en storlek (vanligt, tydligen...) och kanske testa ett bett med "lock-up" om jag vill ha delat. Sjukt intressant och nyttigt att se hur betten låg!
Så nu är jag inne på ett Sprenger Dynamic rs, möjligen blir det ett sånt i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar