torsdag 7 juli 2016

Kvalitetstid och tömkörning

Nu var det några dagar sedan jag uppdaterade här. Tiden går så fort att det är svårt att hänga med.
Häromdagen longerade jag Gant och sen blev det total kvalitetstid i boxen, han fick en grundlig massage och jag fick närhet.
Gant började tugga förnöjt med sänkt huvud efter en liten stund och stod så under de 30 min jag höll på. Vi var ganska nöjda båda två den kvällen 😊.

Gant har aldrig riktigt tagit sidförande skänkel på ett bra sätt. Det har blivit tydligt när vi jobbat mycket med skänkelvikning. Hur mycket vi än tränar så går det segt, jag får nästan "tjonga till" med skänkeln för att få en reaktion (och då är den minimal) så under tiden han har sommarens träningsvila övar vi nu på att han ska förstå vad vi vill ordentligt från marken först.
Idag tömkörde jag för första gången på länge och det gick kalasbra! Valde det bettlösa tränset och han svarade fint på det.

Efter tömkörningen åkte tömmarna av och vi fortsatte jobba med flytt undan skänkel. Eller skänkel och skänkel...Det var mina fingrar som fick agera skänklar men ändå. Vi övade som på en framdelsvändning att han skulle flytta bakdelen för tryck. Ibland stegade han iväg så fort jag nuddade och ibland fick jag verkligen ta i för att få respons. Blev tydligt att herrn har en egen vilja som tyvärr inte alltid stämmer med våra😩 så det är bara att ha tålamod och vara konsekventa så ger han sig nog tillslut. Lurifaxen...

Apropå bettlöst så ska ju Gants tänder kollas och det blir om ett par veckor. Han har ju plötsligt börja bita på betten så jag vill kolla att han inte har några hakar eller annat som stör. I väntan på veterinär blir det bettlösa alternativ, han är inriden på bettlöst och det märks. Han fattar vad vi vill och på det bettlösa kan han rygga med minimala ryttarhjälper. Mysko, eftersom han gärna går emot bettet när vi ryggar med tränsbett😕.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar