torsdag 6 augusti 2015

Tömkörning - lektion 1

Idag genomförde Gant och jag lektion nummer ett i tömkörning. Vi har ju testat på det själva ett par gånger tidigare. Första gången gick det jättebra och andra var en katastrof. Jag bestämde mig innan sommaren för att ta tag i det här. Just tömkörning som träningsform mellan uppsuttna pass är något jag tror stenhårt på. Gant behöver bygga muskler utan vikten av ryttare.

Den första lektionen ägnades åt att jag lärde mig:

  • Vart jag ska placera mig. Jag hamnar lätt för långt bakom Gant så jag fick öva på att hålla mig på insidan. Men jädrar vad lätt det är att hamna bakom!
  • Att jag hela tiden måste påminna mig själv om vart jag har mina händer. Har en tendens att hålla de högt, högt när de i själva verket gör sig bäst lågt.
  • Hur jag ska kommunicera med Gant för att vi ska förstå varandra. Jag vill fram, Gant vill stå still, eller samma önskan från min sida med Gant vill vända.
Ett tag tycker jag vi lunkar på rätt bra och då får jag höra:
- Har du något där framme i tömmarna, eller?
Ja, just det. Det går ju faktiskt en häst där som jag kanske skulle försöka jobba lite med också.  

- Har du kontakt på yttertygeln?
Jag har full koll på både den och pisken. Eller inte...:/

Det var en väldigt bra lektion. Vi kanske kan lära oss det här tillsammans,  jag och Gant. Det ser faktiskt så ut :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar