fredag 28 augusti 2015

Vem ska man tro på? Och tusen frågor...

Mitt hästliv har aldrig varit en källa till ilska och oro, tills idag. Ni som känner till DiLevas sång "Vem ska man tro på" fattar vilken melodi som just nu spelas upp i min arma hjärna.
Gant har ju under en tid haft lätt för att "tappa"ett av bakbenen och då särskilt i trav. Någon ger mig rådet att inte "rida igenom honom" utan låta honom placera huvud och rygg där han själv vill. Ok, då gör jag det. Det kommer ändå från någon jag litar på. Sen kommer det andra rådet, även det från någon jag anser kunnig. "Nej, han tappar ju baken för att han inte har något driv. Det måste ju komma bakifrån, rid på pch ställ krav". Jag testade det och Gant snubblade någon enstaka gång i en avsaktning. Bra, tack för de två HELT olika råden.

Men gå på känsla och erfarenhet säger någon annan. Jag kanske har en felaktig känsla och hur sjutton ska jag kunna ha erfarenhet av alla möjliga tillstånd och händelser? Det har inte jag. Så nu sitter jag här och känner mig både arg, ledsen, frustrerad och inte minst okunnig.

Men de råd jag får väcker också andra frågor hos mig. Ta bara exemplet med placeringen av hästens huvud. Varför är det ens viktigt? Jag kan ju iofs hålla med om att även jag skulle tycka det såg lite konstigt ut om dressyrpållarna gick med skallen i vädret. Antagligen skulle de inte klara hälften av programmet med huvudet där heller. Men ändå, är det rätt?
Ta dressyrhästen och westernhästen, se de göra det de är ämnade för på en delad skärm. HUR olika tränar vi inte hästarna att bära sig?
Är det klokt? Vad händer med våra hästars kroppar egentligen?
Jag menar, om en lodposition (bakom lod tänker jag inte ens kommentera då det är helt vansinnigt sjukt enligt mig) vore naturlig och bra för hästens kropp, varför struttar inte vildhästarna omkring så på prärien då? Eller, varför går de inte så fatalt mycket "på bogarna" att de nästan tippar framstupa?

Jag fattar att det med dagens uppfödning och anpassning till våra egna önskemål om hästens användning inte går att jämföra med vildhästen som jag gör. Men väcker det ändå inte en tanke?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar