onsdag 7 oktober 2015

Studshopp och racerfart

Haha, idag var Gant i sitt ässe, pigg som tusan och ville bara springa och springa. Fort.
Vi startade med en kortare uteritt i skritt. Redan här tog han långa och snabba kliv, i uppförsbacken hade jag, som försökte hänga med till fots, ganska stora känningar i benen när vi äntligen kom upp...

Sen var det dags för uppvärmning i ridhuset innan studshoppning. Gant verkade ha outsinligt med energi och jag fick trava runt i ett överförfriskat tempo en god stund innan lill-sprallis lugnade sig något och vi kunde börja arbeta samlat. När han är så livsglad och susar runt i ren och skär glädje vägrar jag tvinga ner honom i form och tempo. Han är ung och jag väljer att låta honom ha kul en stund. Han jobbar om jag kräver det och därför kan jag också låta honom hållas emellanåt när han bara är glad och trivs.

Uppvärmningen var avklarad och vi styrde mot de tre studsen. Plötsligt var energin ganska osynlig. Anridningen var det inget fel på men efter första hindret sjönk tempot drastiskt ochnär vi passerade nummer tre hade jag tappat honom så totalt att han nästan stannade och klev över hindret. Ok, det här måste vi träna på.

Det blev några vändor studs innan vi avslutade för dagen och i slutet var det något bättre men inget större driv.
Gant vill nog helst av allt börja med monte :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar