lördag 10 oktober 2015

Tidig morgonritt. Och larvfötter!

Idag var det min tur att ansvara för utsläppet. Jag var på plats 06:15 och fick ut alla hästar strax därefter. Märkligt att verkligen varenda häst i stallet är så himla trevliga att hantera! Det är verkligen bästa gänget.

Gant fick gå ut och smaska häsilage medan jag roade mig med att mocka, fixa mat och ta bort hår från schabrak. Väl klar med det hämtades han in igen och gjordes i ordning för en tur i skogen.

Ett fantastiskt sätt att fira in helgen. Det var rätt kallt men att rida runt i morgonfrosten och se solens första strålar är ju bara oslagbart. Nu har jag energi för hela nästa vecka.
Gant tog sig fram lugnt och fint, inte mycket att vara rädd för. Någon fågel förde lite liv och det måste man såklart spana in:


Annars flöt det på finfint! Tills vi kom till den nya grävmaskinen. Av modell mindre men den hade ju larvfötter. Det var Gant väldigt osäker på om det verkligen var ok. Efter lite lätt övertygelse från min sida tog vi oss förbi på ett fint sätt. Jag gillar verkligen Gant! Så tuff, stor och stark i hagen mot sina polare men mammig med mig. Och inte bara det. Tonåring ut i fingerspetsarna! Idag fick han för sig att det kanske går att smita från ridningen om man bara trasslar tillräckligt mycket så att matte ger upp. Värt att testa, tyckte Gant. Och nog testade han alltid. Varje gång jag närmade mig sadeln backade han. En helt ny taktik. Jaha, då var det dags för matte att visa att jag minsann också har några kort i rockärmen. 
Varje gång han ens tänkte på att backa tog jag ner hans huvud och bad honom gå runt sin egen framdel tills han stannat och vid varje stopp blev det beröm. Sådär höll vi på ett tag. Till slut gav han med sig och jag kunde kliva upp.

Hursomhelst, en härlig morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar