torsdag 9 juli 2015

Fryser hästar?

Såklart att de kan göra det! Jag har högst vetenskapliga fakta på att iallafall Gant kan frysa.Och det rejält.
Nu är ju Gant förvisso tunn och det faktum att han har lite för lite fett på kroppen bidrar ju såklart till hans benägenhet att frysa. Jag kallar honom lite elakt för Prinsessan på ärten. Han är verkligen en känslig häst.

Igår var det 18 grader ute och rikligt med regn. Han blev blöt och så pass kall att han stod och skakade i hagen och fick gå in för att torka upp. Man kan ju tro att han är ordentligt sjuk men han är hur frisk som helst.
Idag blev det samma visa med regnet men nu var jag förberedd, det var bara att pipa iväg till stallet imnan jobbet i morse och klä på han regntäcket.
Så idag hade han lite att stå emot regnet med.

Generellt sett vill jag klä på de så lite som möjligt men i vintras daltade jag en del med täcken vilket gjorde att han inte satte någon 3-cm päls precis. Men man tror ju verkligen att de ska klara sig på sommaren, men tydligen inte min pålle.

I kampen med att få upp vikten kommer jag nu att införa olja i foderstaten. Det går ju inte så bra att bygga muskler när hästen är smal som en speta. Dessutom ska jag också göra ett nytt försök att introducera hackad lusern för proteinets skull. Förra vändan blev han ju jättedålig i magen men proteinet behöver han verkligen.

Jag vill bli bra på att tömköra också mitt i alltihop. Det är ju en suverän träningsform! Därför har jag också bestämt att just det ska vi öva mycket på. Häng med i höst för den lär bli händelserik ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar