torsdag 7 april 2016

Longer- och tömkörningsgjord

Jag har fortfarande inte införskaffat mig någon gjord för longering och tömkörning. Vi är ju inga proffs så att införskaffa en för flera tusen känns rätt meningslöst och överdrivet.

I longeringen gillar jag att använda en mild inspänning i form av gummisnodd efter en ordentlig uppvärmning så att Gant får lite vägledning till att söka sig framåt/nedåt. Då behövs ju nåt att fästa hjälptygeln i eftersom jag inte tycker att sadeln är det bästa alternativet i longeringen.

Sen försöker jag tömköra emellanåt och då krävs ju garanterat något att fästa tömmarna i 😊. Fram tills nu har jag lånat en gjord men så hittade jag den här på horze.se:


Strax över 200 kr går den på och det är ju knappast tömkörningsgjordarnas Tesla (min drömbil som jag hoppas snart kommer med en så stark motor (går på el) så den klarar att dra en hästtransport 😂) men den lär duga alldeles utmärkt till oss. 

Ringarna är inte i upprätt läge vilket kan ge problemet att tömmarna inte rör sig fritt och smidigt igenom men jag läste ett tips på just det problemet tidigare.
Någon hade satt fast gummisnoddar längst ner runt ringarna och vips så höll de sig upprätt! Det tipset får jag lägga i bakfickan om det visar sig bli ett problem.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar