fredag 1 april 2016

Hoppträning avklarad!

Ja, herregud. Vad ska jag säga? Jag befinner mig just nu ganska högt upp på ett litet rosa moln...😊
Ok, jag erkänner att hoppningen gick sådär men han tog sig flera gånger över travbommar och kryss med jättefint språng. Emellanåt valde han att stanna upp någon millisekund före hindret och sen antingen skutta eller gå över. Men han var duktig och hade bättre bjudning in i serien än han haft tidigare. Nöjd, alltså☺

Sen nådde vi helt otippat en annan milstolpe! Efter att ha kört en bana med travbommar, volter och kryss så säger tränaren helt obekymrat att det var dags att ta banan i galopp. Jo, tjena, tänkte jag och berättade snabbt för henne att det nog inte var någon jättebra idé. Gant håller ju fortfarande på att sparka bakut och bocka i galoppen även om det blivit bättre. Men visst, jag är inte den som är den och sa att jag testar. Fan, nån gång ska det väl ändå släppa??

Så vi fattade galopp och hann med ett par steg innan Gant slängde ut ena bakbenet. Jag fortsatte driva och han gjorde en liten bockning. Saktade av och fick feedback från tränaren. Enligt henne är det ett ledarskapsproblem som leder till Gants backuter och bockningar. Så fort jag driver blir han sur. Jag måste luta mig tillbaka mer med överlivet,  sitta djupt men inte tungt i sadeln och bara driva. Så då gjorde jag det och struntade fullkomligt i att Gant fladdrade med bakbenen och körde ner huvudet i backen. Han har tidigare bråkat som mest inför kortsidorna men första galoppen med nya taktiken kom vi igenom en halv långsida och nästan hela kortsidan. Amazing.
På det igen och nu jädrar! Startade på långsidan, fick till en liten bockning och lyckades tappa ena stigbygeln men fortsatte driva. Och plötsligt ville Gant inte bryta av utan fortsatte glatt sin galopp tills JAG för ovanlighetens skull fick bryta av. Efter nära nog ett helt varv. HALLELUJA!! Fy fan vad härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar