tisdag 12 april 2016

Ofokus och en 5,5a

Dagens ridpass gick sådär...Jag vart sen från jobbet och innan middag och andra bestyr var klara hade klockan blivit 18:30. Men ljust ute är det iallafall till efter 20:00 så jag drog iväg för ett pass på utebanan. Gant hade bra med energi men det var spöken, dinosaurier och våldsbenägna katter överallt tydligen. Jag kämpade med att få hans uppmärksamhet men Gants totala ofokus visade sig nästintill omöjligt att rubba.
Han travade på med näsan i vädret och spanade frenetiskt åt höger och vänster. Ibland funkar det bara inte och idag var en sån dag. Däremot (möjligen med grund i att Gants flyktinstingt var påslagen) ville han återigen galoppera gång på gång. Kul! Det uppmuntrar jag såklart till max och öser beröm över honom när det händer!

Funderar över morgondagen och jag tror banne mig att vi ska ge oss på en 5,5a☺, en hoppövning med två hinder där avståndet mellan det lägre första hindret, till det högre andra, ska vara 5,5 meter. Det avståndet gäller förvisso storhäst men vi anpassar det såklart till Gant. Denna väldans korta serie rids an i trav, sen är det meningen att det ska bli ett galoppsprång till hinder nr två. Blir riktigt kul att se hur Gant löser uppgiften. Kommer galoppsprånget att infinna sig...eller blir det trav?

Om jag orkar släpa fram tretusen bommar och femtonhundra stöd kanske det blir en längre serie med gymnastikhoppning. Men det får Gants dagsform faktiskt avgöra imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar