lördag 20 augusti 2016

Ska hästen vila efter vaccination?

Gant fick vaccinationer i onsdags och eftersom det figurerar råd om allt från helvila 1 vecka till att köra på som vanligt efter vaccination passade jag såklart på att fråga.
Min vet sa att har han ingen feber dagen efter går det bra att rida, sålänge man inte tänker köra ett tuffare pass.

Gant hade ingen feber dagen efter men fick ändå vila. Igår tänkte jag köra ett lätt pass men när jag kom upp till stallet var det mitt i insläppstid. Jag kan säga att han tränade sig själv rätt bra i hagen 😉. Han for runt som en vettvilling och var inte helt enkel att få att gå BAKOM mig på väg in till stallet...
Så jag la in en vilodag till åt honom.

Idag var jag upp och körde ett lättare pass och efter en stund började Gant trixa som satan med bettet. Han svarade inte på förhållningar och något var uppenbart fel. Jag hoppade av och det visade sig att han lagt tungan över bettet. Inte undra på att han betedde sig mysko. Efter att ha tränsat om kollade jag om det gick att höja bettet ett snäpp, men nej, då hade det kommit alltför nära de bakre tänderna. Men lyckligtvis höll Gant tungan under bettet resten av ridpasset 😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar