onsdag 10 augusti 2016

Vad gör man om hästen har beteendeproblem?

Gant har alltid varit vaktig på sin mat vilket jag kopplar ihop med att han tidigt i livet inte fick tillräckligt och var mager som en speta när han omhändertogs.

Under de snart 2 år han varit hos oss har han sparkat mer eller mindre frenetiskt i boxen innan han fått sitt kraftfoder. I förra stallet gick det ändå rätt bra, där hade hästarna kraft i krubban redan när de gick in. Morgonfodringarna var dock inte lika kul...Han väsnades alldeles oerhört.

Sen vi flyttade för ett par månader sedan har problemen blivit än mer märkbara. Här äter hästarna hö i ca 10 min vid insläppet innan de får kraft. Och det i sig är ju bra för magen, men inte för boxdörren och Gants hovar...

Han skiter i att det finns hö; han vill ha kraftfoder. På stört! Det resulterar i 10 minuters boxande med framhovarna på dörren för att få uppmärksamhet.  Han stressar sig själv, de andra hästarna och personalen. Så hur tusan ska vi komma till rätta med det här?

Tidigare prövade jag att ge honom mat sist och inte förrän han lugnat ner sig. Men jag kan inte vara i stallet vid både morgon- och kvällsfodring och jag kan inte lägga över en relativt lång period av "utsläckning" på personalen.

Nej, nu måste vi få hjälp av någon som kan det där med hästars beteende. Och då råkade jag snubbla över Sveriges Akademiska Etologer. Här finns expertis inom både smådjurs och hästars beteende. Helt otroligt! Jag slängde ihop ett mail med min frågeställning och fick snabbt svar med kontaktuppgifter till någon som kan hjälpa mig. Ska ringa henne imorgon och återkommer 😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar