fredag 12 juni 2015

4 vägar till ny sadel

Nu har jag verkligen fastnat i det kvicksandsträsk som letande efter sadel innebär.
Här listar jag mina 5 vägar till ny sadel:

  1. Köp av privatperson på lämplig site eller av någon du känner. Hur vet du att sadeln kommer passa? Ja, bomvidd och tum kan man ju möjligen räkna ut med grund i det man redan har. Om man har en sadel sedan tidigare. Och som redan konstaterats har du inga garantier om du köper av privatperson.
  2. Köp av sadelinpassare. Det gjorde jag med dressyrsadeln vi har. Superbra- här borde man hitta den perfekta sadeln. Ja, det är helt möjligt. Sannolikt har dock personen visst intresse av att sälja. Blir det opartiskt? Beror på person skulle jag säga.
  3. Köp via sadelmakare. Ny sadel som provats in? Köp!
  4. Köp begagnad via sadelmakare. Känns mer tryggt än från privatpersoner tycker jag. De allra flesta tar inte emot sadlar som är i behov av uppfräschning. Och gör de det ser de till att sadeln gås igenom och stoppas om bid behov. Innan försäljning.
För tillfället befinner jag mig i ett vacuum, hade hittat en perfekt Santa cruz men missade precis. Den blev såklart såld strax före jag kontaktade butiken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar