onsdag 24 juni 2015

Dagens dubbel

Igår vart det en underbar uteritt med sällskap. Gant var i vanlig ordning övertygad om att han tävlade i dagens dubbel och gasade på så pass i traven att jag fick hålla in honom. För att inte landa i baken på den nästan dubbelt så långbenta häst som travade på framför.

Han verkar tycka att snabb trav är oerhört roligt. Så roligt att matte nästan tänker monte`. Vilken rulle! Att ridas ut är säkert många hästars favoritsysselsättning och Gant taggar till ordentligt han med. Det är en sån härlig känsla när man märker hur roligt pållen tycker att det man gör tillsammans är kul på riktigt.
Och så ska det ju alltid vara.

Men jag själv har funderat över varför många hästar (Gant inräknad) bara kroknar på banan. Jag har rannsakat mig själv och insett att jag inte har gjort tillräckligt för att Gant ska tycka att det är särskilt spännande. Ibland rider man utan mål och det är inte så bra. Om man alltid har ett mål med sina ridbanepass, man vet hur man ska värma upp och varva ned, man vet vad träningen mellan dessa ska ge. Ja, då inser man att det krävs lite planering. Nu menar jag inte att man måste göra en minitiös planering men att ha ett mål. Bara ett, som man ger sig den på att nå. Kanske behöver ni arbeta mycket mer i den underskattade skritten? Finns hur mycket som helst man kan göra i skritt. Eller varför inte öva på att backa? Bara en sån sak. Många tänker inte på att en så självklar sak måste nötas in. Gärna innan eventuell tävling. Nej, backa mer, säger jag! Det är ju dessutom en väldigt bra lösgörande övning

Varför skriver jag om det här? Ja, vilken häst tycker att det är kul med 40 varv fyrkantsspår? Inte Gant iallafall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar