söndag 21 juni 2015

Test av nya sadeln!

Så var det dags. Efter en kort men väldigt intensiv period av letande kunde vi idag testa nya sadeln på Gant. Vi har ju en dressyr men letade nu efter en allround mot hopp, det fanns ett par favoritmärken och så fanns det även de sadlar jag inte tittade alls på av olika skäl. Faktiskt så gjorde jag en kupp mot mig själv och tänkte nu testa ett märke som jag tidigare ratat.

Jag hittade en Claridge House som tagits ut för två månader sedan, riden i max 10 ggr och med garanti och kvitto kvar. Superfin var den. Pengarna för den sadeln var verkligen en spottstyver och eftersom jag inte hittade det jag sökte tänkte jag att vi skulle testa den för att se vad vi tycker.

Det första som hände var att vi bytte koppjärn i den eftersom xx-vid satt i, det medskickade i storlek vid sattes på plats och sedan bar det av till stallet. Sadeln lades på plats och kontrollerades. Den satt jättebra, möjligen att vi skulle kunna testa att slänga i ett x-vid koppjärn så det ska nog inhandlas.

Lillmatte ville såklart testa att hoppa i sadeln så jag byggde upp ett hinder och la ut några bommar på marken. Vi red ett ganska långt pass idag med mycket dressyrövningar blandat med bommar och några språng. Gant visade inget obehag av sadeln och när den plockades av syntes ingen tilltufsad päls. Den var förvånansvärt skön att rida i men jag som nu vant mig vid längre läder och dressyrsadel upplevde att jag hamnade lite i stolsposition, men så såg det inte ut på fotona så jag antar att det bara var min egen känsla.

Kanske anmäler vi oss till den lilla hoppkursen i sommar nu när vi har sadel för det också...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar