tisdag 16 juni 2015

Sadelkoll genomförd

Nu har sadelns läge och passform till Gant kontrollerats. Jag gjorde den egenkontroll jag skrev om igår.
Kanalen är tillräckligt bred, mank-och bogbladsfriheten är bra. Sadeln ligger i jämvikt över hela anläggningsytan och slutar en bra bit före 18:e revbenet. I avsaknad av gammalt lakan kom jag på den inte så briljanta idén att lägga 2 lager fiberduk under sadeln. Den gled bakåt och det slutade med att jag drog av den. Jag passade på att rida en stund utan underlag alls och spänningen var rätt hög när det var dags att ta av sadeln. Jag älskar ju våran Santa cruz roxette!
Inte ett hårstrå var krökt på Gant! Underbart! Man kunde också se exakt vart sadeln haft tryckpunkterna och det var precis där de ska vara. Jämt fördelat över "ryggfileerna".
Nu använde jag den vanliga sadelgjorden, den anatomiskt utformade, så jag antar att lurvet på manken i förrgår var ett resultat av att den raka gjord vi red med då drog sadeln framåt.

Dessutom har jag hittat en kanonfin Pfiff Gotthard hoppsadel som klivit in som önskelistans nya etta. Möjligen blir det affär :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar