måndag 15 juni 2015

Hur man kontrollerar att sadeln passar (eller inte)

Jag har inte varit igång många dagar med att leta hoppsadel till Gant men jag är redan helt slut. Det snurrar i skallen. Hur många sadelmärken och modeller finns det inte?

För att ytterligare spä på det hela så hade Gants päls rufsat till sig ordentligt vid nedre delen på manken igår när vi red i vår relativt nya dressyrsadel (inköptes av sadelinpassare för 4 mån sedan). Kanske berodde det på att jag testade en ny sadelgjord som inte höll sadeln på plats lika bra som min anatomiska? Eller så passar den helt enkelt inte längre. Men redan innan jag investerade i den visste jag såklart att sadeln kunde komma att behöva bytas ut fortare än kvickt.

Imorgon blir det därför projekt kolla sadeln. Det kommer nog att ta en stund:

  1. Först ska jag kontrollera balansen i sadeln. Lägga på en liten boll eller kula när sadeln ligger där den ska. Bollen ska naturligtvis ligga i sätets mitt.
  2. Dax för mankfriheten! Här kollar jag att jag får utrymme för 3 fingrar från manken och uppåt. Dessutom ska det finnas en frihet på ca 2 fingrars bredd i höjd med punkten där stoppningen har sin början.
  3. Kanalens tur. Då åker kritan fram och Gant pryds med fina kritstreck. Mellanrummet mellan ryggraden och den övre delen av revbenen märks ut. Då vet jag vart panelerna ska hamna för att inte störa hästen eller för att i värsta fall ge skador.
  4. Ligger panelerna bra? Kontakten mellan sadel och rygg ska vara jämn, för in handen mellan sadeln och hästen och känn efter hela vägen från stiglädernas fäste och bak.
  5. Nu ska sadelstropparnas läge kontrolleras. När sadeln ligger på måste stropparna hamna i rätt läge, varken för långt fram eller för långt bak, 
  6. Sen är det ju viktigt att sadeln inte är för lång, från artonde revbenet får sadeln inte ligga an. Nu råkar jag ha koll på Gants något kortare rygg så här vet jag hur sadeln ska ligga. Kontrolleras imorgon ska det ändå!
  7. Bomvidd. Nästa steg är att återigen ta fram kritan. Nu ska det markeras vart bogbladet slutar när frambenet lyfts upp och vart det slutar när hästen står med benen i marken. Bomvidden måste alltså medge rörelse mellan de två linjer som markerats. 
  8. Plocka bort schabraket och lägg istället ett gammalt vitt lakan mellan hästen och sadeln. Efter att ha ridit hästen varm kommer du se hur sadeln ligger och om den skaver någonstans.
  9. Klart! Köp ny sadel eller glädjs åt att din nuvarande fortfarande passar :)
Nu ska kritan och kulan/bollen hittas någonstans. Imorgon kör vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar