lördag 30 januari 2016

Gant testar - oss!

Haha, nu har lurifaxen Gant återigen fått för sig att tränset ABSOLUT inte ska sitta på huvudet. Och bettet har man ju inte i munnen! Eller hur...
Ahh, jag höll på att bryta ihop innan tränset äntligen satt på plats. Han flänger med skallen upp och ned, åt höger och vänster och vägrar. Han är kollad av veterinär rätt nyligen och han har inga problem  i munnen. Så snart bettet är på plats tuggar han nöjt och belåtet. Då räknar jag med att han inte har obehag av det.

Efter ett träningspass för matte begav vi oss ut i sällskap av ett annat ekipage. Gant var laddad till tusen och betedde sig som en galoppör som ivrigt väntar på att grindarna ska slås upp. Någon kommenterade:
- ehh, du funderar inte på att longera innan du sitter upp...?
Nej, det gör jag inte. Vid det här laget känner jag Gant ganska väl och vet hur han reagerar. Lite laddad i början men att hålla honom till skritt är inga problem. Han skulle aldrig skena iväg. Om det inte råkade lura en riktig sabeltandad tiger i buskarna förståss.

Efter en skrittrunda i skogen blev det träning i ridhuset. En hel del trav, övning på framdelsvändning och ett försök till galopp. Det fick tyvärr avbrytas eftersom Gant tyckte att det var dags för rodeo.

Såklart har han också lyckats dra av sig en sko så nu måste jag ta ut hovis igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar