tisdag 12 januari 2016

Köpa stalltäcke

Hur väljer man när man ska köpa stalltäcke?

Ja, att köpa täcken kan kännas som en hel vetenskap. Det är det säkert också ☺. Förutom att du behöver veta hur många gram (alltså hur värmande) täcket ska vara så behöver man också tänka på slitstyrkan som anges i Denier. Jag vet ju att Gant, som i boxen inte gör mer än att graciöst lägga sig ned för att vila, inte behöver ha särskilt hög slitstyrka på stalltäcke.  

Passform

Täcket måste ju sen såklart passa hästens kroppsform. Min erfarenhet är att det bara är att pröva sig fram. Det är i princip omöjligt att veta innan man testat! Höga bogveck är såklart en fördel för att undvika skav på bogarna.

Gant är rätt känslig och får skav fram på bogarna oavsett vilket märke på täcke jag köper och hur höga bogveck täcket än har. Han går nu under den kalla tiden med bogskydd vilket verkar hjälpa rätt bra.

Idag hämtade jag ut hans nya stalltäcke på 300 gram, ska bli kallt här igen med ner emot 20 minus. Dessutom strejkar värmaren i stallet för tillfället. Jag fyndade ett sprillans nytt för strax över 200:- på Tradera:


Det nya stalltäcket åker på imorgon kväll efter ridningen ☺

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar