söndag 17 januari 2016

Hästklinik

Hästklinik eller inte

Den frågan roar jag mig med att fundera över en söndag kväll. När vi skulle hämta Gant i hagen idag stod han och hängde. Han tittade bort när vi kom och rörde inte en fena. I normala fall tittar han upp och kommer för att möta oss. Inom loppet av någon sekund anar jag att något är galet. Vi går fram och sätter på grimman.  Försöker få honom med oss men han fullkomligt vägrar. Något är DEFINITIVT fel. Efter en liten dragkamp försöker han ta sig framåt men vänster framben hänger inte med.  Fan. Lillmatte springer efter hjälp medan jag står kvar med Gant. Tusen tankar snurrar runt. Snabbt som attan är stallägaren och hennes man på plats för att hjälpa. 3 vuxna krävdes för att få honom från hage till stall. Jag är livrädd för att benet ska vara av och ser slutet komma nära...

Gant stapplar på tre ben i början men då vi är två som stöttar honom på vardera sida i bak går det snart lite bättre. Vänster fram hänger dock inte alls med. Han kan knappt lyfta benet över stalltröskeln.

Väl inne i boxen stödjer han iallafall på benet, jag ber honom lyfta hoven men han kan inte. Däremot  låter han mig ta upp hoven. Det verkar som om all styrka i benet är borta. Han har inga yttre skador, är inte svullen eller varm. När jag däremot klämmer försiktigt på muskeln där bogen möter knäets muskel reagerar han. När han ska backa i boxen släpar benet efter. Jag hatar att se honom så här. Jag dör! Gant äter sitt foder med aptit och eftersom han stödjer på benet bedömer vi att veterinärkontakt kan vänta till imorgon.

Så imorgon blir jag hemma för vård av häst. Direkt på morgonen åker jag till stallet så ska jag och stallägaren kolla hur han går (om han går). Fungerar det inte kommer vi behöva åka in till en klinik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar