torsdag 9 april 2015

Accuhorsemat, dag 2

Före ridturen idag åkte ländmattan på igen. Den här gången gick det mycket lättare att få den på plats och jag behövde inte justera något alls. Gant reagerade inte när den lades på så jag antar att han förlikade sig med den redan igår. Han fick stå med den ca 20 minuter och redan efter de första 5 började han slappna av märkbart. Huvudet åkte ner och han roade sig med att tugga förnöjt.
Jag ökade på trycket genom att försiktigt stryka händerna över ländspikmattan. Eftersom han inte reagerade på det heller, trots att jag stod där en bra stund, måste han ju ha tyckt att det var rätt skönt.

När vi var klara såg han nöjd ut och hängde fram emot lillmatte för att bli lite kliad:


Efter det gick vi ned till ridhuset och det tog inte lång stund innan Gant sökte sig framåt-nedåt. Han har haft svårt att bibehålla formen när vi ökat till trav men idag ville han söka sig dit. Det var långt ifrån perfekt, och långt ifrån många steg in i traven som det höll i sig. Men, det hände!


Efter en tråkig vinter där många timmar spenderats i ridhuset visar Gant tydligt hur urtråkigt det är där, så vi passade på att rida ut en stund efter att jag känt på honom i ridhuset. I traven och galoppen forsade han fram och det var helt underbart att känna hans livsglädje :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar