söndag 19 april 2015

Dagens ridpass och Glen Gordon Diablo

Dagens dressyrträning var väldigt givande! Jag måste erkänna att jag slarvat en del med Gant och låtit honom gå iväg direkt efter att jag suttit upp. Inte bra. Igår trasslade han ovanligt mycket under uppsittning och insåg jag plötsligt hur dum jag varit som inte tagit tag i det här tidigare. Han valsade runt som en galning och jag tog mig med nöd och näppe upp på honom, halvt hängandes över sadeln.
Det är ju som bekant aldrig försent att lära gamla hundar sitta (i det här fallet är det jag och inte Gant) som behöver lära mig...

När det var dags för uppsittning idag så hade jag en plan. Pallen kom på plats och Gant valsade iväg innan jag ens hunnit upp på pallen. Den här gången valde jag att göra det jobbigt för honom och han fick backa. Tillbaka till pallen och upprepa några gånger. Gå iväg - backa. Tillslut insåg han hur jobbigt det var att inte stå still, då var han tvungen att backa och det var jobbigt...
Efter en fyra-fem ryggningar insåg han att det var betydligt enklare att stå still. Hur enkelt som helst att komma framåt med det problemet.

I ridningen gör han stora framsteg, idag har jag övat skänkelvikning i trav, övergångar skritt/trav och faktiskt även trav/galopp. Gant är så arbetsvillig och vill göra rätt. Om jag ger honom de signaler han behöver för att förstå så går det hur bra som helst! Det är så lätt att skylla på hästen när det inte blir som man tänkt sig men det är ju faktiskt vi människor som behöver lära oss hur vi kommunicerar med våra hästar. Både från marken och från ryggen. Hittar man en av de nycklar man behöver så är dagen gjord, och idag hittade jag bl.a.. Gants nyckel till en samlad galopp. Underbart!

Sen har jag totalt kärat ner mig i ett träns från Glen Gordon, "Diablo". som bara fanns under en begränsad period för några år sedan. Har någon tips på vart jag kan hitta ett så hojta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar