lördag 18 april 2015

Accuhorsemat, dag 6


Före ridningen hade han på sig AHM-täcket igen, jag lyckades lägga det lite snett och jag vet ju att man inte ska dra det tillrätta eftersom det är en hel del vassa piggar därunder men med väldans försiktighet valde jag ändå att dra lite, lite. Och Gant, han är ju hur cool som helst. Han rörde inte en min utan bara stod där och väntade på att jag skulle få dit det. Under ca 30 minuter hade han det på sig och han blir verkligen ännu mysigare när han har det på sig. Gant är känd för att vara en gosig häst som gillar att vara nära men idag när jag stod framför honom somnade han nästan med huvudet i min famn när han hade AHM-täcket på sig. Som jag skrivit tidigare så verkar han älska det fina täcket från Accuhorsemat!

Svullnaden på bakbenet är borta och därför blev det lite ridning av och vi fortsatte träna på halt/ryggning och övergångar skritt/trav. Gant har lite svårt att stå still i halterna eftersom han gärna vill röra på sig så just den övningen kommer nog få hänga med ett tag...

Under ridningen upplevde jag att det gick relativt lätt att få honom lösgjord, trots att han inte ridits på ett par dagar sen han skadade benet.

Min uppfattning om AHM-täcket hittills:

  • Väldigt bra kvalitet. Spikmattorna är verkligen helt super, de är rejäla och det känns som att de kommer hålla i evigheter!Täcket är fint och har en bra passform.
  • Gör Gant mjukare i kroppen så att han kommer till arbete mycket fortare när han har det innan ridpasset
  • Hans låsning i länden är efter användning av AHM-täcket märkbart bättre
  • Gant har överlag blivit en mycket lugnare häst 
Jag hoppas nu på att jag kan få med mig en bra kamera - med tillhörande kameraman - upp till stallet imorgon för att ta lite mer bilder!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar